Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2012

Ο Γουσταύος Μορό και η Ωραία Ελένη

Η Ελένη στα τείχη της ΤροίαςHelen on the Walls of Troy

Στη διάρκεια της καριέρας του ο Gustave Moreau (1826-1898) ασχολήθηκε ιδιαίτερα με το πρόσωπο της Ελένης της Τροίας.

Hélène sur remparts de Troie, Huile sur toile, 95 x 50 cm, Paris, Musée Gustave Moreau

Το έργο του "η Ελένη στα τείχη της Τροίας", αριστούργημα του συμβολισμού στη ζωγραφική, πωλείται το 1885 στο συλλέκτη Jules Beer, ενώ το 1913 εξαφανίζεται από την αγορά της τέχνης. 

Photographie d’après Hélène du Salon de 1880  (huile sur toile, 147 x 90 cm, œuvre non localisée) in Catalogue de la vente Jules Beer,  Galerie Georges Petit,  29 mai 1913 (n° 17)  Paris, Collection Pierre-Louis Mathieu. Photo: Pierre-Louis Mathieu.

Σήμερα είναι γνωστό από μια φωτογραφία. 

Hélène, huile sur carton, Paris, Musée Gustave Moreau

Στην έκθεση του Μουσείου Gustave Moreau περιλαμβάνεται μια μοναδική εικονογραφία του αιώνιου θηλυκού σε παραλλαγές που προσεγγίζουν την αφαίρεση.  

Hélène, étude en rapport avec le tableau du Salon de 1880, plume et encre brune sur papier calque contrecollé, Paris, musée Gustave Moreau

Επίσης για πρώτη φορά παρουσιάζονται  κοσμήματα τα οποία δημιουργήθηκαν με βάση μια ακουαρέλα του Moreau για την Ελένη της Τροίας.

Hélène Glorifiée, huile sur toile, Paris, Musée Gustave Moreau


Photographie de Julia Bartet dans le rôle de Bérénice. Ceinture et collier de perles portés par Julia Bartet dans Bérénice, vers 1893, Perles, métal doré, chrome. Diadème de scène porté par Julia Bartet dans Bérénice, réalisé par René Lalique vers 1899, Aluminium avec garniture d’ivoire, Versailles, Musée Lambinet.

Μεταξύ των κοσμημάτων αυτών και ένα διάδημα Lalique, που φόρεσε η ηθοποιός Julia Bartet στην σκηνή της Comédie-Française.

Η Ελένη στις Σκαιές πύλες, Hélène à la porte Scée, huile sur toile, Paris, Musée Gustave Moreau

Παράλληλα ηθοποιοί της Comédie Française θα διαβάσουν  κείμενα που γράφτηκαν για την Ελένη της Τροίας και χρησιμοποιήθηκαν από τον Gustave Moreau.

Αυτοπροσωπογραφία, Self Portrait, 1850, Oil on canvas, 41 x 32 cm, Paris, Musée Gustave Moreau.

«Ο μεγάλος μοναχικός της οδού La Rochefoucauld, εκείνος που, κι αν παραμερίσουμε τις άλλες του χάρες, έφερε στο αποκορύφωμα την δύναμη της υποβολής και του οποίου η στάση σαν ανθρώπου και στοχαστή -μέσα στην εποχή της επιδειξιομανίας που ζούμε- πρέπει να θεωρείται πρότυπο αξιοπρέπειας». (Αντρέ Μπρετόν)


Collectif, Gustave Moreau. Hélène de Troie, La Beauté en majesté, Musée Gustave Moreau, Edition Fage, 2012











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου